loading...

zivarallat

zivarallat

بازدید : 243
11 زمان : 1399:2

“مينا” صورت مونث كلمه ي مينو به معناي بهشت مي باشد؛ و البته رنگ لاجوردي بهشت را مينا گويند. در فرهنگ معين آمده است “مينا ماده اي است از لعاب شيشه اي حاجب ماورا يا شفاف كه آن را روي كاشي و فلزات براي حفظ نقش و نگار به كار مي برند و تركيبي است از لاجورد و طلا و امثال آن ها كه در كوره مي برند و شفاف مثل شيشه كبود رنگ بيرون مي آيد. خريد اينترنتي نقره
مينا ماده اي زجاجي است كه بر اثر ذوب شدن روي سطح اشياي فلزي، جلوه اي شفاف، شبيه به كاشي لعابدار پيدا ميكند. ميناكاري بر روي فلز به حدود قرن ششم پيش از ميلاد مي رسد.قصد ما از نوشتن اين مقاله اين است كه ميناكاري را بشناسيم پس همراه ما باشيد.
تاريخچه ميناكاريميناكاري يا ميناسازي هنري است كه سابقه اي در حدود پنج هزار سال دارد و ابداع آن به دوران ساسانيان باز مي گردد. تصوير زير نمونه اي از آثار ميناي به جا مانده از آن دوران است كه در موزه متروپوليتن نگهداري مي شود.
بشقاب ميناكاري- عهد ساسانيانبشقاب ميناكاري- عهد ساسانيان
اما پيش از آن نيز ميناكاري در برخي زيورالات در بار هخامنشي نيز كاربرد داشته است . يكي از نمونه هاي آن بازوبندي از طلا به همراه ميناكاري‌هاي تزئين شده روي آن است.
بازوبند طلا به همراه نقوش ميناكاري - عهد هخامنشيانبازوبند طلا به همراه نقوش ميناكاري – عهد هخامنشيان
مينا كاري به واسطه مغول هار از ايران خارج شد به هند رفت و سپس از آن طريق به نقاط ديگر جهان به ويژه آسياي شرقي رسيد. در زير نموهايي از ميناكاري هاي هندي و چيني را ملاحظه مي كنيد.
زيورآلات ميناكاري هنديزيورآلات ميناكاري هندي

بخورسوز ميناكاري به سبك چينيبخورسوز ميناكاري به سبك چيني
از آنجا كه در دوران سلجوقيان استفاده از ظروف برنج و طلاي ميناكاري شده به اوج رسيده بود، شاهد شكوفايي اين هنر در دوران سلجوقيان مي باشيم. از نمونه هاي به جا مانده از اين دوران سيني متعلق به آلپ ارسلان، يكي از سلاطين سلجوقي، مي باشد.
سيني آلپ ارسلان.- عهد سلجوقيانسيني آلپ ارسلان.- عهد سلجوقيان
پس از دوران سلجوقي اين هنر كم كم مورد بي مهري قرار گرفت تا آنجا كه در اواخر دوران قاجار شاهد از بين رفتن اين هنر ارزشمند بوديم. و از دلايل آن مي توان سختي هايي در تهيه لعاب و پخت رنگ ها اشاره كرد و همينطور علاقه شاهان قاجار به ويژه ناصرالدين شاه به هنر هاي فرنگي. اما پس از آن هنرمندان به نامي با تلاش هنرمندانه خود سعي در زنده نگه داشتن اين هنر كردند.
ميناكاري. ضريح مكان هاي مذهبي. اثر صنيع زادهميناكاري. ضريح مكان هاي مذهبي. اثر صنيع زاده

“مينا” صورت مونث كلمه ي مينو به معناي بهشت مي باشد؛ و البته رنگ لاجوردي بهشت را مينا گويند. در فرهنگ معين آمده است “مينا ماده اي است از لعاب شيشه اي حاجب ماورا يا شفاف كه آن را روي كاشي و فلزات براي حفظ نقش و نگار به كار مي برند و تركيبي است از لاجورد و طلا و امثال آن ها كه در كوره مي برند و شفاف مثل شيشه كبود رنگ بيرون مي آيد. خريد اينترنتي نقره
مينا ماده اي زجاجي است كه بر اثر ذوب شدن روي سطح اشياي فلزي، جلوه اي شفاف، شبيه به كاشي لعابدار پيدا ميكند. ميناكاري بر روي فلز به حدود قرن ششم پيش از ميلاد مي رسد.قصد ما از نوشتن اين مقاله اين است كه ميناكاري را بشناسيم پس همراه ما باشيد.
تاريخچه ميناكاريميناكاري يا ميناسازي هنري است كه سابقه اي در حدود پنج هزار سال دارد و ابداع آن به دوران ساسانيان باز مي گردد. تصوير زير نمونه اي از آثار ميناي به جا مانده از آن دوران است كه در موزه متروپوليتن نگهداري مي شود.
بشقاب ميناكاري- عهد ساسانيانبشقاب ميناكاري- عهد ساسانيان
اما پيش از آن نيز ميناكاري در برخي زيورالات در بار هخامنشي نيز كاربرد داشته است . يكي از نمونه هاي آن بازوبندي از طلا به همراه ميناكاري‌هاي تزئين شده روي آن است.
بازوبند طلا به همراه نقوش ميناكاري - عهد هخامنشيانبازوبند طلا به همراه نقوش ميناكاري – عهد هخامنشيان
مينا كاري به واسطه مغول هار از ايران خارج شد به هند رفت و سپس از آن طريق به نقاط ديگر جهان به ويژه آسياي شرقي رسيد. در زير نموهايي از ميناكاري هاي هندي و چيني را ملاحظه مي كنيد.
زيورآلات ميناكاري هنديزيورآلات ميناكاري هندي

بخورسوز ميناكاري به سبك چينيبخورسوز ميناكاري به سبك چيني
از آنجا كه در دوران سلجوقيان استفاده از ظروف برنج و طلاي ميناكاري شده به اوج رسيده بود، شاهد شكوفايي اين هنر در دوران سلجوقيان مي باشيم. از نمونه هاي به جا مانده از اين دوران سيني متعلق به آلپ ارسلان، يكي از سلاطين سلجوقي، مي باشد.
سيني آلپ ارسلان.- عهد سلجوقيانسيني آلپ ارسلان.- عهد سلجوقيان
پس از دوران سلجوقي اين هنر كم كم مورد بي مهري قرار گرفت تا آنجا كه در اواخر دوران قاجار شاهد از بين رفتن اين هنر ارزشمند بوديم. و از دلايل آن مي توان سختي هايي در تهيه لعاب و پخت رنگ ها اشاره كرد و همينطور علاقه شاهان قاجار به ويژه ناصرالدين شاه به هنر هاي فرنگي. اما پس از آن هنرمندان به نامي با تلاش هنرمندانه خود سعي در زنده نگه داشتن اين هنر كردند.
ميناكاري. ضريح مكان هاي مذهبي. اثر صنيع زادهميناكاري. ضريح مكان هاي مذهبي. اثر صنيع زاده

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 9

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 98
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 3
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 7
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 32
  • بازدید ماه : 17
  • بازدید سال : 1261
  • بازدید کلی : 40304
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی